Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozpoczęło prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o odpadach.

18 marca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się zapowiedź prac rządowych nad kolejną zmianą ustawy o odpadach. Rozpoczęte prace dotyczą sposobu zbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

 

Jak czytamy na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów już w II kwartale 2024 r. Rząd zamierza przyjąć gotowy projekt zmiany art. 101a ustawy o odpadach, którego istotą będzie wprowadzenie jednolitego i elastycznego systemu selektywnej zbiórki odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Jak czytamy w opublikowanych założenia do projektu, wolą ustawodawcy jest by system ten nie opierał się wyłącznie na obowiązku segregacji u źródła, ale również dawał możliwość przekazywania odpadów budowlanych i rozbiórkowych jako frakcja zmieszana uprawnionym podmiotom, które następnie zajmą się ich segregacją.

Warto zauważyć, że z zamieszczonego opisu rozwiązań jakie będą znajdowały się ostatecznie w projekcie wynika, że system ten będzie miał charakter dobrowolności (fakultatywności) wybory sposobu zbiórki odpadów budowlanych i rozbiórkowych – ustawodawca wskazuje, że to wytwórca odpadów będzie wybierał czy samodzielnie będzie segregował odpady u źródła ich powstania, czy będzie zbierał odpady w sposób zmieszany, a następnie przekazywał je podmiotowi uprawnionemu w celu ich segregacji i rozdzielenia na konkretne frakcje odpadów.

 

Co było powodem rozpoczęcia prac legislacyjnych?

Od 1 stycznia 2025 r. w ustawie o odpadach zacznie obowiązywać nowy rozdział 6a „Odpady budowlane i rozbiórkowe”, w którym zgodnie z dodanym artykułem 101a - odpady budowlane i rozbiórkowe zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.



Jednocześnie ustawodawca wskazał, że realizacja wprowadzonego obowiązku nie dotyczy:

  • gospodarstw domowych,
  • Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,
  • podmiotów, które wytwarzają odpady budowlane i rozbiórkowe w ilości wyłączającej obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów.

 


Jednak wdrożony system, mimo przedłużenia vacatio legis na dostosowanie się do jego założeń, w dalszym ciągu powodował wiele wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących m. in. sposobu zagospodarowania frakcji pozostałej po sortowaniu odpadów budowlanych i rozbiórkowych (która de facto powinna być klasyfikowana jako odpady zmieszane budowlane i rozbiórkowe).

Ponadto, zdaniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, obecne brzmienie art. 101 a ustawy o odpadach może:

- zwiększyć koszty odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych, co pośrednio może wpłynąć na rozwój szarej strefy w obszarze gospodarowania tymi frakcjami odpadów (w tym wzrost nielegalnych miejsc deponowania odpadów),

- powodować problemy organizacyjne miejsca zbiórki odpadów w podziale na sześć frakcji (szczególnie w zwartej zabudowie) i problemy logistyczne w zakresie dostarczenia i ustawienia odpowiedniej ilość kontenerów.

Powyższe spowodowało rozpoczęcie procedowania zmiany przywołanego przepisu art., 101a ustawy o odpadach.

Będziemy na bieżąco śledzić prowadzone prace.